Matbloggstoppen

Saffranslängd med vit choklad och pinjenötter

Hemma hos föräldrarna äter vi inte lussekatter vid jul, istället brukar mamma alltid göra saffranslängder, mycket godare och saftigare! De två senaste jularna har jag bakat på egen hand och gjort en egen variant.

Saffransdeg - 2 längder
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella kvarg (vill du ha vegetarisk, ersätt med 1 ägg)
2 påsar saffran, 1 g
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
1-2 dl russin
1 ägg till pensling


Fyllning
200 g mandelmassa
rivet skal från 1 apelsin
50 g smör

Garnering
200 g vit choklad
1 pkt pinjenötter

Tilllagning: Smula jästen i en bunke. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 175°. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela upp den i två och kavla ut i två avlånga plattor. Strö över fyllningen och rulla ihop. För att få till flätan så klipp snitt i rullen med jämna mellanrum och vik dem varannan höger, vänster. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och strö sedan över pinjenötter. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min. Låt svalna på galler. Häll smält, vit choklad i en plastpåse och gör ett litet hål i påsen, spritsa sedan över chokladen och låt stelna innan servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0