Matbloggstoppen

Vegetarisk familjemiddag!

Under en helg i sommaren samlades nära och kära i vår sommarstuga. Med en hel del hjälp i köket fixade jag ihop en lyckad buffé!
Den senaste tiden har jag exprimenterat mycket med vegetarisk mat. Kanske delvis på grund av etiska riktlinjer, jag är inte vegetarian, men kan jag äta bra mat utan kött så gör jag det gärna. Sedan tycker jag det finns väldigt mycket variationer i det vegetariska köket. Eftersom man måste ersätta köttet får man mer utav andra spännande och näringsrika råvaror! Kan man väl göra goda vegetariska rätter, så tror jag att det kan utveckla ens idéer när det gäller tillbehör till kött också.

Såhär såg den kvällens meny ut med lite enkla riktlinjer:

Italiensk sallad med buffalomozzarella

En kruka basilika

Buffalomozzarella

Babyspenat

Tomater

Soltorkade tomater

Balsamvinäger

Olivolja

Tilllagning: Växla helt enkelt med tunt skivad mozzarella, tomater, basilika, spenat och den enkla dressingen (olivolja + balsamvinäger). Salta och peppra lätt mellan lagren och toppa slutligen med extra basilika. Jag upptäckte att det var gott att hälla över lite köpt sås med soltorkade tomater. Om man vill kan man även toppa med lite brödkrutonger.

 

Grekiska piroger

Smördeg

1 pkt Fetaost

1 pkt Spenat

2 klyftor Vitlök

chilipasta

Olivolja

Tillagning: Otroligt lätta att göra och väldigt goda på buffébordet! Låt hackad spenat och finhackad vitlök puttra i olivolja tills löken och spenaten är mjuk. Vänd ner i smulad fetaost och blanda. Kavla ut färdig smördeg till tunna plattor och dela upp dem i mindre fyrkanter. Jag har prövat att göra dem i olika storlekar, men jag tänker att som tillbehör ska de vara betydligt mindre än vanliga matpiroger. Lägg en klick röra på ena sidan av fyrkanten och vik över smördegen, tryck ihop med en gaffel på sidorna. Fortsätt så tills röran är slut. Blanda olivolja med chilipasta och pensla över. In i ugnen tills dem har en lätt gyllene ton.

Tapenade till bröd

½ burk svarta oliver

½ burk soltorkade tomater

Olivolja

1 hackad chili

1-2 msk kapris

Tilllagning: Mixa helt enkelt ihop ingredienserna, smaka av och tillsätt mer utav de olika ingrediensera vid behov, väldigt gott!

 

Chèvre Chaud

Ett paket getost

5 rödbetor

Ett paket pinjenötter

Ruccolasallad

Honung

Olivolja

Tilllagning: Koka rödbetorna tills man kan dra av skalet. Skiva dem ca 1 cm tjocka och lägg ut dem på en oljad ugnsplåt. Fördela sedan getosten och pinjenötterna över. Ringla över olivolja, salt och peppar. Ställ in dem i ugnen på 200° tills getosten är gyllene. Toppas med ruccola och ringlad honung. Färdig för servering!

 

Till middagen serverade vi också en paj med sharlottenlök, nyplockad svamp och västerbottenost. Dock är jag ingen van pajmakare, så jag är säker på att ni kan hitta bättre recept någon annanstans. Dessutom gjorde vi iordning minibakpotatisar (vanliga potatisar i folie) och fetaostkräm, vilket är supergott till just potatis! Receptet står i ett tidigare inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0