Matbloggstoppen

Paj med brieost och soltorkade tomater

10



Ikväll tänkte jag laga en vegitarisk paj som passar perfekt både på buffébordet och i studentens matlåda (om studenten fortfarande har lite CSN kvar). Idén har jag fått från ett avsnitt av "Halv åtta hos mig".

Studenttips:
- Det kan vara smart att dubbla receptet, om man vill ha många matlådor.
- Vill man inte köpa små pajformar är ett billigare alternativ muffinsformar i aliminium.

http://www.recept.nu/1.321649/2011/08/15/halv_atta_hos_mig

Ingredienser till 4 portioner
1 pkt färdig pajdeg
10
st
soltorkade tomater
100 100 g brie
1 1 dl riven ost (exempelvis parmesan)
några ruccolablad
1 1 st ägg
1.5 1.5 dl grädde eller mjölk
salt och peppar

Förslag på extra smaksättning:

- Lite strimlad salami om man ej vill ha vegitarisk
- färskost med vitlök och örter
- Finhackad chili eller chilipasta för extra sting

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Tryck sedan ut smördeg i 4 små portionsformar. Lägg i soltorkade tomater, brie och några ruccolablad i varje form. Vispa ägget. Vispa i grädden/ mjölken och den rivna osten. Krydda med salt och peppar. Häll ner i pajskalen, lägg på lite mer soltorkade tomater och riven ost och skjut in i ugnen. Grädda i ca 30 min tills pajerna fått lite färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0