Matbloggstoppen

Torsk i krämig vitvinsås med bacon och sockerärtor

New edition :D!
Nej men jag prövade för ett tag sedan ett egenkomponerat recept som jag la upp för ett par dagar sedan. Men sedan lagade jag en enklare version - som blev minst lika bra!

400 g sejfilé eller torskfilé
1 pkt färskost med vitlök & örter
5 dl matlagningsgrädde
1 dl vitt vin
1 paket bacon
1 paket sockerärtor
1 msk smör
salt, vitpeppar, citronpeppar

Tina upp fiskfiléen och dela den i  bitar som blir praktiska att lägga i stekpannan. Stek dem i smöret och smaksätt med citronpeppar, ett par minuter på varje sida. Blanda ihop färkost, grädde och vin, eventuellt värm upp färskosten lite så att den lätt löser sig i grädden. Smaka av med salt och peppar. Häll det över fisken i en ugnsäker form. Klipp baconskivorna i små bitar och stek dem knapriga, häll i sockerärtorna i slutet och bryn dem en minut eller två. Häll blandningen över fisken och lägg in det i ugnen i 20 minuter på 200°.

Blir en jättegod sås som passar bra till ris, pressad potatis, eller som jag gjorde: Potatismos med lite grädde och västerbottenost i. Bon appetit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0